Komplett Group köper Webhallen!

Komplett Group har idag signerat avtal om köp av samtliga aktier i Webhallen AB. Genom uppköpet stärker Komplett Group sin position i Sverige och Skandinavien ytterligare.

”Webhallen är en ledande aktör i Sverige inom försäljning av hårdvara, hemelektronik, gadgets, spel och film och hade i 2012 en omsättning på MSEK 873”, säger Ole Vinje, koncernchef i Komplett Group. ”De tar marknadsandelar och har haft en tillväxt på i genomsnitt 18 % per år de senaste fem åren. Den prestationen imponerar på oss, inte minst med tanke på att Sverige är en mycket krävande marknad med stor konkurrens.”

”Webhallen har organiserat sig i en multichannel-modell som består av ren nätförsäljning, nätförsäljning med ”pick-up” i egna butiker, samt traditionell butiksförsäljning. Webhallen har idag 10 fysiska butiker”, fortsätter Vinje. ”Bolaget har en ung, kunskapsrik och entusiastisk organisation med 145 medarbetare. Vi förväntar att de fortsätter sin ambitiösa satsning framåt och vi kommer att organisera dem som en självständig division i Komplett Group där de även fortsatt har sitt huvudkontor i Stockholm.”

”Genom uppköpet stärker vi vår position i Sverige och Skandinavien ytterligare. Vi ser fram emot att följa och vara delaktiga i Webhallens utveckling i tiden som kommer”, avslutar Ole Vinje.

”Vi är mycket glada och stolta över att bli en del utav Komplett-familjen. Med våra gemensamma kunskaper, målgrupper och resurser kommer vi att kunna bli än mer konkurrenskraftiga, och fortsätta vår nordiska expansion. För trogna kunder som följt oss genom åren kan jag meddela att vi givetvis kommer att fortsätta med framgångskonceptet som tagit oss dit vi är idag, men med bättre förutsättningar än tidigare för att förverkliga våra mål.” säger Wilhelm Sporrong, COO Webhallen.

För mer information kontakta:
Ole Vinje, Koncernchef, Komplett Group, Mobil +47 90 08 94 21
Wilhelm Sporrong, COO, Webhallen, Mobil +46 707 44 59 03

Om Komplett Group:
Komplett Group är en ledande skandinavisk näthandelsaktör med 10 nätbutiker. Komplett Group har cirka 420 anställda och huvudkontor i Sandefjord, Norge. Omsättningen uppgick i 2012 till cirka 4,4 miljarder kronor.

Om Webhallen:
Webhallen Sverige AB som koncept grundades 1999 har på kort tid vuxit till att idag vara en av Sveriges ledande återförsäljare inom hårdvara, hemelektronik, gadgets, spel och film.
Till dags dato har Webhallen tio fysiska butiker utspridda från Malmö till Uppsala, försäljning via postorder, samt webbutik och cirka 145 anställda inom företaget. Under 2012 omsatte Webhallen för cirka 873 miljoner kronor.